fredag 15 februari 2013

Fredagsbak

Idag har vi ätit en utav mina favoritmiddagar faktiskt. Hemmagjorda hamburgare med hembakta bröd. Så jäkla gott alltså :-) Brukar försöka baka egna bröd men det är ju inte alltid man hinner. Idag hade jag tid dock och sen så är jag lite pepp nu med mat och träning och då är det ju bättre att baka själv. Byter nämligen ut vetemjölet mot dinklmjöl och då blir det ju lite nyttigare. Burgarna är ju dessutom gjorda på älgfärs så en helt ok middag faktiskt :-) Här kommer det enkla receptet på bröd om det är någon som är sugen nån dag...


Ingredienser
25gjäst5dlmjölk och vatten blandat1/2msksalt1/2dlströsocker12-13dlvetemjölvallmofrö
Gör så här
1. Sätt ugnen 250°. Ljumma degvätskan till fingervärme. Smula jästen i degbunken och rör ut den innan resten tillsätts.
2. Arbeta in salt, socker och så mycket vetemjöl att det blir en smidig deg som inte kladdar. Jäs den övertäckt en dryg halvtimme.
3. Arbeta degen på bakbordet, dela den i två delar och rulla ut längder som skärs i 12 bitar vardera. Rulla runda bullar, doppa ovansidan i ett fat med vallmofrö och lägg dem på en smord plåt att jäsa ca 50 min.
4. Efter att bullarna jäst ca 15 min lägger man ett bakplåtspapper över bullarna, placerar en bakplåt ovanpå och trycker till. Då blir bullarna lite platta och jämnrunda. Fortsätt jäsningen angiven tid.
5. Grädda bröden på mittfalsen tills de har fin färg, 6-8 min.

Inga kommentarer: